SEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz Slovenija
MISTERIJA
 
Zavera ćutanja oko kompanije Novosti
Autor/izvor: SEEbiz / Danas
Datum objave: 28.08.2017. - 08:49:34
BEOGRAD - Država ili nema pojma ili ne želi da otkrije svoje namere u vezi sa Kompanijom Novosti, a nadležna ministarstva uključujući i kabinet premijerke Ane Brnabić, na sva pitanja upućena nakon što je Poreska uprava pre mesec ipo dana blokirala račun te izdavačke kuće, odgovaraju ili ćutanjem, ili prebacivanjem loptice s jednih na druge.

Ni biznismen Milan Beko, koji je prema ličnoj izjavi većinski vlasnik ali sa manjinskim udelom u upravljanju, "nije želeo da u ovom trenutku govori o tome". U međuvremenu, zbog nemogućnosti da naplati svoja potraživanja, blokiran je račun i štamparije Borba sa čijih traka izlaze sva izdanja Novosti, piše Danas.

U obe kompanije upravljačka prava ima država. U štampariji njen udeo je 79,42 odsto, a u Novostima je vlasnik više od trećine kapitala, ali praktično rukovodi kompanijom jer je ostalim vlasnicima za deo akcija još 2012. godine oduzeto pravo glasa. Naime, prema evidenciji Centralnog registra hartija od vrednosti, u Novostima osim državnog, vlasništvo dele tri firme – po oko 25 odsto udela imaju u Austriji registrovane Trimeks investments i Ardos holding, a 12,5 procenta pripada kiparskom Karamatu. Vlasnik te tri firme je prema pisanju medija, ali i prema ličnoj izjavi, upravo Beko, iako Komisija za HoV nikada nije to eksplicitno potvrdila.

- Zvali smo Beka da nam dokaže da su te tri firme njegove, ali on se u to vreme sudio sa WAZ-om oko vlasništva što nam je i WAZ potvrdio. Problem je što Austrija ne daje zvanične podatke o firmama ukoliko se ne dostavi dokaz o tome čije su. Na kraju, nismo uspeli da utvrdimo da je Beko vlasnik, ali smo dokazali povezanost tri kompanije po delovanju, što je bio osnov da im se oduzme ukupno do 25 odsto njihovih upravljačkih prava, pa je većinu glasova u Nadzornom odboru tada dobila država. Ostalo je do danas nerazjašnjeno zašto ni WAZ ni Beko nisu pokušali da dokažu svoje vlasništvo, niti ukoliko kapital nije njihov nego su kupovali za nečije ime, taj neko nije preuzeo upravljanje – kaže za Danas izvor blizak Komisiji za HoV, kome takođe nije jasno ni zašto država ni tada ni sada ne reaguje.

Ipak, vlast je povukla neki potez potegnuvši za blokadom računa koja u slučaju štamparije "teži" blizu 265 miliona dok kod Novosti iznosi 290 miliona dinara nastalih pre nekoliko godina kao neizmirena obaveze za doprinose na plate. Zašto baš sada i zašto nije ranije reagovala kada je sve upravljačke poluge držala u svojim rukama, nejasno je kao što je teško objasniti da je u prošloj i ovoj godini, prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre, Novostima uplaćena državna pomoć od ukupno pet miliona dinara, od kojih je poslednja tranša od 600.000 uplaćena mesec dana pre uvođenja blokade. Za koje namene i iz kojih izvora, nije naznačeno.

Ono što takođe izaziva interesovanje, jesu kadrovske promene u toj izdavačkoj kući, gde se previranja odvijaju od aprila ove godine. Tada su zamenjeni neki od članova Nadzornog odbora. Dva meseca kasnije, nakon prihvaćene ostavke Radomira Dmitrovića, direktora i glavnog i odgovornog urednika, što su u Novostima bile spojene funkcije, upravljanje kompanijom Nadzorni odbor poverio je Srđanu Muškatiroviću, koji je bio predstavnik Bekovih firmi u tom telu. Ministarstvo kulture i informisanja nam je potvrdilo da su funkcije direktora i glavnog urednika razdvojene, što je, inače, bilo objavljeno i u svim medijima, ali nije se osvrnulo na činjenicu da glavni i odgovorni urednik Novosti do danas nije imenovan, iako je to obaveza glasila striktno predviđena Zakonom o informisanju. U impresumu piše samo da izdanje priprema uređivački kolegijum na čijem je čelu ranije imenovan zamenik glavnog i odgovornog urednika Milan Babović, dok se na sajtu APR-a Dmitrović i dalje vodi kao glodur, mada je takođe evidentirano i usvajanje njegove ostavke i razrešenje sa funkcije.

Naš list je pre mesec dana od ministarstava privrede, finansija i kulture i informisanja, zatražio odgovor na pitanje šta će država preduzeti po tom pitanju. Interesovalo nas je da li će svoj udeo od oko 30 odsto (plus 7,5 procenta koje ima PIO fond) izneti na tržište? Da li će otkupiti udeo drugih vlasnika i da li je planirana kupoprodaja tih akcija? S obzirom da je Poreska uprava blokirala račun Novosti, da li je planirano uvođenje stečaja, ili UPPR-a? Takođe, s obzirom na to da je Novostima upravljala država (jer je suvlasnicima blokiran deo upravljačkih akcija) zašto nisu na vreme preduzete mere da se spreči nastajanje tog, ali i drugih dugova kojima je, pored Novosti, ugrožena i Štamparija, takođe u većinskom državnom vlasništvu, kao i da li postoji strategija rešavanja ovih problema?

Ni na jedno od tih pitanja nije stigao odgovor. U Ministarstvu privrede su zaključili da Novosti nisu u procesu privatizacije tako da nisu nadležni i uputili su nas da je "u skladu sa Zakonom o ministarstvima za ovo pitanje nadležno Ministarstvo finansija". U Miinistarstvu finansija su rekli da se obratimo Poreskoj upravi (?), a u Ministarstvu kulture i informisanja kažu da je privatizacija Kompanije Novosti, pa i redosled poteza u vezi sa tim, u nadležnosti Ministartsva privrede". Za izlazak iz tog kruga obratili smo se direktno predsednici Vlade, ali od nje ni posle mesec dana i dve urgencije, nije stigao nikakav odgovor.